Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb.

Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.

Rozumiem

Post-akútny abstinenčný syndróm

Post-akútny abstinenčný syndróm je to, čo sa nám môže stať po niekoľkých mesiacoch ako sme prestali s užívaním drog. Ste prekvapení že aj niekoľko mesiacov po prežití absťáku je možné niečo cítiť? Žiaľ je to tak! Post-akútny abstinenčný syndróm je už v zahraničí celkom dobre popísaný. Prečítajte si o ňom  trochu viac.

Akútny a post-akútny abstinenčný syndróm
Mnohí/é z vás veľmi dobre poznajú abstinenčný syndróm. Keď sa rozhodnete nadobro skoncovať s drogami, abstinenčný syndróm sa ohlási pár hodín po poslednej dávke. Mozog sa vyrovnáva so zmenami, ktoré nastávajú, keď už nedostáva drogy.  Veľmi zjednodušene sa dá povedať, že príznaky abstinenčného syndrómu sú opačné ako účinky drogy. Takže napr.: heroín účinkuje proti kŕčom, a tak  jedným z príznakov heroínového absťáku sú kŕče. To, čo sa deje pár dní po skoncovaní s drogami sa nazýva ako akútny abstinenčný syndróm. Žiaľ týmto absťákom sa však všetko nekončí. Odborníci a odborníčky zistili zaujímavú skutočnosť. 75% - 95% ľudí závislých od drog, ktorí prestali s užívaním, pocítili prítomnosť ťažkostí rôzneho charakteru aj pol roka od poslednej dávky. Tieto ťažkosti boli popísané a nazvané ako post-akútny abstinenčný syndróm. Znamená to, že sa u väčšiny ľudí objavujú príznaky niekoľko mesiacov po prekonaní akútneho abstinenčného syndrómy.

Syndróm= skupina príznakov. Objaviť sa môže jeden alebo viacej príznakov napr.: nespavosť, problémy s pamäťou.
Post = neskôr alebo po niečom. V tomto prípade po akútnom absťáku.
Post-akútny abstinenčný syndróm = príznaky, ktoré sa objavujú po akútnom absťáku

Prečo vzniká?
Počas toho ako ľudia užívajú drogy si mozog zvykne na ich dodávku. Keď však po rokoch s užívaním drog prestanú, mozog sa musí s touto zmenou vyrovnať. Vyrovnávanie môže trvať od 6 mesiacov po 2 roky. To znamená, že post-akútny abstinenčný syndróm nás môže trápiť ešte roky po „vykrízovaní“. Je dôležité o tom vedieť, aby ste sa na to vedeli pripraviť. 

Post-akútny absťák a relaps
Momentálne je popísaných 6 príznakov, ktoré vás môžu upozorniť na to, že prežívate post-akútny abstinenčný syndróm. Jedná sa o ťažkosti, ktoré môžu znepríjemňovať život. Ich dlhotrvajúca prítomnosť často vedie k zníženiu sebavedomia ľudí, ktorí prestali s užívaním drog. Ľudia, ktorí pociťujú tieto príznaky na vlastnej koži, sa často cítia neschopní a sami zo seba v rozpakoch. Jednoducho sa necítia v pohode. Aj preto post–akútny abstinečný syndróm významne prispieva k návratu k drogám. Ako to už býva, ak človek začne opätovne užívať drogy, príznaky post-akútneho abstinenčného syndrómu zmiznú.

Príznaky
Spomínala som, že existuje 6 príznakov post-akútneho abstinenčného syndrómu. Tu ich máme v plnej svojej kráse.

  • Neschopnosť jasne myslieť. Nejde o poruchu mozgu alebo poškodenie inteligencie. Jednoducho niekedy to myslenie ide bez ťažkostí a niekedy sa zasekne. Človek si nevie vybaviť niečo abstraktné - nekonkrétne  alebo rozmýšľa nad vecami strašne mechanicky.
  • Problémy s pamäťou. Nejde o to, že by mal človek úplne poškodenú pamäť.  Len si ťažšie zapamätáva veci. Často sa stáva, že človek počúva niečo nové napr. pri zaúčaní v práci. Všetko vie a všetkému rozumie. Avšak po 20 minútach si uvedomí, že všetko zabudol. Druhou oblasťou problémov s pamäťou je to, že si človek v stresujúcich situáciách nevie vybaviť aj dôležité momenty zo svojho života. Spomenie si na ne neskôr, keď je v pokoji.
  • Emočná precitlivenosť alebo necitlivosť. Človek môže na druhých pôsobiť ako náladový a popudlivý. Môže sa stať, že aj na banálnu vec zareaguje prehnane. Pociťuje viac úzkosti a strachu, ktorý nevie pomenovať. To ho privádza do stresu a nepohody viac ako druhých ľudí. Mnoho krát sa človek cíti emočne prázdny – necíti nič, aj keď vie, že by mal niečo cítiť. Je to veľmi namáhavé a ťažké.
  • Problémy so spánkom. Niekto pociťuje problémy so spánkom len krátkodobo, iní zas dlhodobo. Časté sú ťaživé sny. Niekedy sa človek zobudí a síce nevie, čo sa mu snívalo, ostáva v ňom len pocit, že to bolo zlé a pamätá si vlastný strach. Poprípade človek nemôže zaspať, aj keď sa cíti unavený.
  • Problémy koordinácie pohybov. Tieto problémy sa prejavujú častými závraťami, problémami s rovnováhou, problémami koordinovať ruku a oko poprípade má spomalené reflexy. Človek pôsobí ako nešikovný a spomalený. Najhoršie je, že sa tak niekedy cíti aj sám.
  • Citlivosť na stres. Problémom je, že väčšina ľudí, ktorí prestali s užívaním drog, sa nikdy nenaučili zvládať stres bez drog. Preto v čase abstinencie, nevedia zvládať stresové situácie. Nevnímajú rozdiel medzi ľahkými stresovými situáciami a ťažkými. Väčšinu vnímajú ako ťažký stres. V stresových situáciách konajú nevhodne. Je pre nich ťažšie komunikovať s cudzími ľuďmi a ťažšie sa s nimi dohodnú napr.: na úradoch. Neskôr sa sami čudujú, prečo konali tak prudko. Vtedy však je už väčšinou neskoro a ľudia sa cítia trápne.

Človek, ktorý prežíva tieto príznaky sa často cíti zmätený. Často má pocit, že sa zbláznil.  Avšak nie! Tieto príznaky časom zoslabnú a zmiznú. Je dôležité o nich vedieť a poznať ich. Pripraviť sa na ne a postaviť sa im. Buď každý sám za seba alebo spolu s blízkymi či odborníkmi a odborníčkami. Tieto príznaky musí človek brať, ako súčasť svojho uzdravovania.  Ak im človek nerozumie, môže prežívať pocity hanby, ktoré vedú k zníženému sebavedomiu. Ak človek týmto príznakom nerozumie, môže sa stať, že sa vráti k užívaniu drog po  3 mesiacoch – 2 rokoch abstinencie.

Nepodporujeme užívanie akýchkoľvek drog. Článok sa snaží minimalizovať riziká, ktoré s užívaním drog súvisia. Užívanie akejkoľvek látky akýmkoľvek spôsobom, môže viesť k závažným zdravotným problémom. Zverejnenými informáciami sa snažíme zmierniť negatívne dopady užívania drog  na zdravie. Pokiaľ je to možné, vyhni sa užívaniu drog. Zabrániš tak problémom a riziku vzniku drogovej závislosti. Navštív sekciu pomoci a vyhľadaj odbornú pomoc. Dôležité je využívať informácie aj podľa právneho upozornenia.

Zdroje:  http://digital-dharma.net/addiction/post-acute-withdrawal-syndrome-why-we-dont-get-better-immediately/ prístupné 7.9.2010, http://www.tlctx.com/ar_pages/paw_part1.htm prístupné 7.9.2010.